Kesäreissulla tarvittiin käteistä, ja lähdin ystäväni kanssa kioskille nostamaan rahaa. Kioskin ovensuussa huomasin kylmäaltaassa uudenlaisen juoman.
Kiinnostuin pullon väristä ja poimin sen käteeni. Olin laittamassa juomaa takaisin, kun kuulin äänen kassalta: ”Saat kaksi pulloa 3,50 eurolla”. Totesin, etten ollut tullut ostamaan limsaa.

”Olut maksaa 1,94 euroa tölkki, lonkero 2,50. Jäätelöä löytyy monta makua”, kuului vastaus. Naurahdin, laskin pullon kylmäaltaaseen ja poistuin ystäväni kanssa. Heti ulos päästyämme kaveri totesi, että olipa hyvä myyjä.
Autolle kävellessä keskustelimme siitä, kuinka poikkeuksellista kioskiympäristössä oli, että työntekijä esitteli reippaasti tuotteita. Erityisesti tämä henkilö oli taitava: hän tarkkaili käytöstämme ja teki siitä tarvekartoituksen. Hän ei luovuttanut heti ensimmäiseen kieltäytymiseen, vaan tarjosi vaihtoehtoja ja ongelmanratkaisua.
Myyjä oli yllättänyt meidät myönteisesti. Hän onnistui kääntämään tilanteen hauskaksi ja elämykselliseksi. Istuimme autoon ja kaveri totesi, että olisi mieli tehnyt ihan ostaakin se limppari, koska myyjän persoona teki vaikutuksen. Itse mietin samaa.
Hyvillä myyntitaidoilla ja heittäytymisellä voi saada paljon aikaan. Yllätys oikealla hetkellä ja siitä syntyvä vahva muistijälki auttavat kaupan saamisessa. Asiakas osaa arvostaa hyvää myyjää ja saamaansa huomiota.
On oikeastaan harmi, että niin harvoin kohtaa yhtä hyvän myyjän messuilla. Messut kuitenkin ovat nimenomaan kaupallinen tilaisuus. Myös messuilla hyvä myyjä herättää kiinnostuksen, tarttuu tilaisuuteen ja muuttaa taidollaan asiakkaan vastaväitteet ja epäilykset kaupaksi, kuunnellen ja auttaen.
Tarinallani on onnellinen loppu. Ajomatkalla kaveri totesi, että itse asiassa myös tämä uusi limppari on positiivinen yllätys…