"Nämä olivat parhaatmessut ikinä."
Digiaikana messutapahtumat alkavat olla ainoita paikkoja, joissa on mahdollisuus kohdata potentiaalisia asiakkaita kasvotusten. Ne jotka pystyvät hyödyntämään tämän mahdollisuuden, ottavat ison harppauksen verrattuna kilpailijoihin.
Messuilla on kuitenkin vaikeaa erottua. Tutkimuksien mukaan ihminen katsoo messuosastoa 3-5 sekuntia ohi kulkiessaan. Vaatii mielenkiintoisen syyn tai ärsykkeen, jotta hän poikkeaa osastolle.
SmartCity Expo World Congress kokosi kaupunkitekniikan asiantuntijat Barcelonaan – Bisnestaikurit mukana luomassa kontakteja VTT:n osastolle
Suomalainen Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy tutkii ja kehittää älykästä kaupunkiteknologiaa. Kaupungin käsitteeseen kuuluvat muun muassa liikenne, asuminen, rakentaminen, energia, tietotekniikan sovellukset, jätehuolto ja ympäristö – älykkäässä kaupungissa kaikki osa-alueet muodostavat toimivan kokonaisuuden.
Kaupungin ja yhdyskunnan rakenteiden optimoiminen on VTT:n erityisosaamista, kaikkialla maailmassa. VTT on edelläkävijä laaja-alaisten kokonaisuuksien hallitsijana, asiantuntemus tuottaa tietoa, josta hyötyvät niin suunnittelijat kuin päättäjätkin.
- Tietoa voidaan joustavasti yhdistää kokonaisuuksiksi, kun eri yksiköiden väliset raja-aidat ovat matalat, korostaa VTT:n tutkija Pekka Tuominen.
SmartCity-tapahtuman aikana on mahdollisuus tavata päättäjiä ja järjestelmien toimittajia eri maista, tavoitteena on luoda kontakteja, joiden pohjalta voidaan aloittaa yhteistyö. Asiakkaalla voi olla ongelma, johon hän ei välttämättä tiedä ratkaisua – ennen kuin on keskustellut VTT:n asiantuntijoiden kanssa.
Suomalaista osaamista arvostetaan:
- Suomen pohjavahvuutena on yhteiskunta, jossa asiat hoidetaan ja jonka väestö on koulutettua. Meillä on paljon laaja-alaista osaamista liikenteen, energian ja IT-järjestelmien alalla.
- Teknisiä laitteita tehdään muuallakin, mutta seuraava askel, laitteiden ja järjestelmien yhteensovittaminen on alue, jossa meitä tarvitaan ja arvostetaan.
- Asiat tehdään kunnolla ja työn jälki on priimaa, tiivistää Pekka Tuominen.
Monet ongelmista ovat niitä, joihin maallikkokin törmää jokapäiväistä uutisvirtaa seuratessaan, esimerkiksi väestönkasvu, ympäristöongelmat ja energia-asiat. Työtä tehdään suurten, maailmanlaajuisten kysymysten äärellä.
On oltava hyvä, mutta on myös osattava erottua joukosta
Pelkällä hyvällä maineella ei saavuteta riittävää näkyvyyttä tapahtumassa, jossa huomiosta kilpailevat kaikki alan johtavat toimijat.
- Oleellista on luoda henkilökohtaisia kontakteja ja siinä Bisnestaikurit ovat todellakin onnistuneet.
- Taikuri tavoittaa avainhenkilöt, avaa keskustelun ja tekee lyhyen ennakkokartoituksen, ennen kuin ohjaa asiakkaan VTT:n asiantuntijan puheille.
- Taikuri ja temppu jäävät mieleen, yllätys tehoaa ja saa aikaan hyvän ilmapiirin. Muilla ei ole tällaista, tietää Pekka Tuominen.
VTT aloitti yhteistyön Bisnestaikureiden kanssa marraskuun 2017 tapahtumassa. Osastolla työskenteleviä asiantuntijoita valmennettiin jo ennen Espanjaan lähtemistä. Tavoitteena oli saada mahdollisimman paljon liidejä. Tulos ylitti odotukset.
Vuoden 2018 tapahtumaa valmisteltaessa taikuus oli alusta alkaen vahvasti mukana, mutta nyt tavoitetta tarkennettiin: haluttiin saada mahdollisimman paljon oikeita, hyviä kontakteja – mieluummin laatua kuin määrää.
- Me olemme olleet todella tyytyväisiä. Bisnestaikuri Laurila on perehtynyt VTT:n tuotteisiin, pyytänyt tausta-aineistoja ja tutustunut niihin. Näin hän on osannut löytää messukävijöiden joukosta tärkeät avainhenkilöt.
- Jälkihoito jatkuu, Barcelonassa tavattujen asiakkaiden kanssa neuvotellaan edelleen, toteaa Pekka Tuominen tyytyväisenä.
Pekka Tuominen, 040 7345580, pekka.tuominen@vtt.fi
Palautetta:
Nämä olivat parhaat messut ikinä. Tämä oli tosi hyvä juttu, kiitos. Kerrankin jotakin uutta ja mielenkiintoista. Bisnestaikureiden edustama yritys huomataan. Hiljattain heidän edustamastaan asiakasyrityksestä tuli messujen twiitatuin osasto ja siitä tehtiin lehtijuttu.
Bisnestaikurit hankkivat laakeriyhtiö SKF:lle liidejä Alihankinta2018-messuilla Tampereella. Myyntityö sujui ja messujen tavoitteet saavutettiin.
Blogikirjoitukset
08/08/2018
Kioskilla tai messuilla: hyvä myyjä yllättää aina
Hyvillä myyntitaidoilla ja heittäytymisellä voi saada paljon aikaan. Yllätys oikealla hetkellä ja siitä syntyvä vahva muistijälki auttavat kaupan saamisessa. Asiakas osaa arvostaa hyvää myyjää ja saamaansa huomiota.
08/08/2018
Tinkiminen kannattaa aina – vai kannattaako?
Missä asioissa kannattaa tinkiä ja missä ei. Tarina, joka antaa mietityksen aihetta - tingimmekö vääristä asioista ja mitä siitä seuraa ja kannattiko ...
06/08/2018
Messujen jälkimarkkinointi
Osastolla käydyt potentiaaliset asiakkaat eivät todellakaan ota sinuun yhteyttä! Myyjän tehtävä on kontaktoida tulevia asiakkaita mahdollisimman pian messujen jälkeen. Muun markkinoinnin tulee tukea asiakassuhteen aloittamista ja myyntiä.