Digiaikana  messutapahtumat alkavat olla ainoita paikkoja, joissa on mahdollisuus kohdata potentiaalisia asiakkaita kasvotusten. Ne jotka pystyvät hyödyntämään tämän mahdollisuuden, ottavat ison harppauksen verrattuna kilpailijoihin.

Messuilla on kuitenkin vaikeaa erottua. Tutkimuksien mukaan ihminen katsoo messuosastoa 3-5 sekuntia ohi kulkiessaan. Vaatii mielenkiintoisen syyn tai ärsykkeen, jotta hän poikkeaa osastolle.

1. Kohtaaminen / Taikuri saa ihmiset pysähtymään. Taikuri on harvinainen ilmestys, joka aiheuttaa vahvoja tunnekokemuksia: pelästys, hämmästys, lopulta helpotus. Kun hän tekee temppua, janoamme nähdä lisää. Taikuri saa 95 henkilöä sadasta lähtemään mukaansa messuosastolle.

2. Valinta / Todennäköisesti kuitenkaan jokainen messukävijä ei lukeudu sinun kohderyhmääsi. Taikuri tietää erittäin hyvin, ketä etsit. Hän on suunnitellut tempun siten, että pystyy selvittämään sen. Temppu on voitu räätälöidä siten, että yrityksesi tai tuotteesi on osana sitä. Jos henkilö ei ole potentiaalinen ostaja, taikuri pääsee hänestä nopeasti ja kohteliaasti eroon. Jos henkilö kuuluu kohderyhmään, taikuri johdattaa hänet messuosastolle.

3. Kartoitus / Osastolla temppua seuraa Bisnestaikureiden huippumyynnin valmentaja sekä asiakasyrityksen oma myyntitiimi, jonka kanssa on yhdessä käyty perusteellinen valmennus, miten potentiaalinen asiakas kohdataan. Temppuun on sijoitettu asiakasyrityksen palveluita tai tuotteita, joista asiakas valitsee tai poissulkee mikä kiinnostaa ja mikä ei.

4. Myynti / Kun temppu päättyy, myyntihenkilö jatkaa asiakkaan kanssa keskustelua suoraan siitä, mikä asiakasta kiinnostaa. Lisäksi asiakkaalle on luotu positiivinen tunnekokemus. Ihminen tekee helpommin päätöksiä ja on avoimempi ja luottavaisempi, kun hän on hyvällä fiiliksellä.

Tulokset puhuvat puolestaan. Taikuri tuo keskimäärin sata tarkasti yrityksen kohderyhmään kuuluvaa liidiä päivän aikana osastolle.
Esimerkiksi 5 000 euron keskikaupalla, jos 35 prosenttia kaupoista toteutuu, yhden messupäivän myynti tulee olemaan 175 000 euroa.

Taikuri ja myynninvalmentaja palvelevat myös erikseen.

Palautetta:

Nämä olivat parhaat messut ikinä. Tämä oli tosi hyvä juttu, kiitos. Kerrankin jotakin uutta ja mielenkiintoista. Bisnestaikureiden edustama yritys huomataan. Hiljattain heidän edustamastaan asiakasyrityksestä tuli messujen twiitatuin osasto ja siitä tehtiin lehtijuttu.

Bisnestaikurit hankkivat laakeriyhtiö SKF:lle liidejä Alihankinta2018-messuilla Tampereella. Myyntityö sujui ja messujen tavoitteet saavutettiin.

Blogikirjoitukset

Lue lisää blogikirjoituksia